Dlaczego warto oddychać mniej?

"Spokojny oddech, spokojny umysł" - połączenie metody Butejko i uważności.


Większe dotlenienie ciała

Im mniej oddychamy, tym więcej tlenu dociera do naszych komórek (efekt Bohra). Metoda Butejki przywraca równowagę gazową w naszym ciele, a tym samym zdrowi.

Spokojniejszy umysł

Delikatne oddychanie uspokaja układ nerwowy i wycisza umysł, pozwalając nam pełniej żyć "tu i teraz". Zwiększona ilość dwutlenku węgla zmniejsza pobudliwość komórek nerwowych i natłok myśli. 

Więcej energii

Odpowiedni oddech zwiększa poziom energii, gdyż bardziej dotlenia wszystkie komórki. Podnosi tym samym próg tlenowy, dając nam tym samym 18 razy więcej energii z wykorzystania cząsteczki ATP. 

Lepsza jakość snu

Spokojny oddech w dzień gwarantuje spokojny  oddech w nocy i pozwala poradzić sobie z chrapaniem. Oddychając spokojnie przez nos w nocy rano obudzisz się wypoczęty i pełen energii. 

Większa satysfakcja z uprawiania sportu

Prawidłowy oddech przez nos podczas wysiłku bardziej aktywuje przeponę i uruchamia przywspółczulną część układu nerwowego, obniżając tętno i powodując, że po wysiłku czujemy się mniej zmęczeni.  

Powrót do zdrowia

Większe dotlenienie ciała to sposób na wiele dolegliwości, między innymi astmę, katar, nadciśnienie, stres, ataki paniki, problemy z zatokami, słabą koncentracją, natłok myśli i przewlekłym zmęczeniem. 

Jaki oddech prowadzi od stresu do rozluźnienia?


Jaki oddech i nawyki oddechowe zwiększają odczucie stresu?

  • Przez usta
  • Szybki
  • Nieregularny
  • Głośny
  • Wyraźne ruchy oddechowe
  • Duże ruchy klatki piersiowej
  • Częste wzdychanie
  • Częste ziewanie
  • Branie dużych oddechów podczas rozmowy
  • Chrapanie, bezdech senny

Jaki oddech i nawyki oddechowe dają poczucie rozluźnienia?

  • Przez nos
  • Powolny
  • Regularny
  • Cichy
  • Delikatne ruchy oddechowe
  • Oddech przeponowy
  • Sporadyczne wzdychanie
  • Sporadyczne ziewanie
  • Spokojny oddech podczas rozmowy
  • Cichy oddech w nocy

Nadmierne oddychanie obniża poziom dwutlenku węgla

Kiedy się stresujemy, nasz ciężki oddech wynikający z uruchomienia reakcji walki i ucieczki wydmuchuje zbyt dużą ilość dwutlenku węgla z płuc. Gaz ten ma duże znaczenie w naszym organiźmie i kiedy jest go za mało powoduje to m.in. zwężenie naczyń krwionośnych, przez co ograniczony zostaje dopływ krwi do mózgu. Dodatkowo mniej tlenu uwalnia się wówczas z krwinek, to wynik efektu Bohra. W mózgu powstaje wówczas więcej spontanicznych, przypadkowych myśli. Przy niekontrolowanej aktywności myślowej czujemy się niezdolni do radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami, co dodatkowo podnosi poziom stresu. W ten sposób powstaje błędne koło. Stres pogłębia nasz oddech, co z kolei zwiększa stres.

 Nadmierne oddychanie powoduje, że ludzki mózg staje się nienormalnie pobudzony z powodu zredukowanej ilości CO2. W wyniku tego mózg dosłownie wymyka się spod kontroli z powodu generowania spontanicznych i samorodnych (Normalne oddychanie – klucz do dobrego zdrowia A.Rakhimov)

 Mózg kontroluje własną pobudliwość poprzez regulację oddychania. (Balestrino i Somjen - 1988)

Autor - Patrick McKeown

Patrick McKeown jest jednym z nielicznych zachodnich instruktorów akredytowanych przez klinikę Butejki w Moskwie. Patrick po raz pierwszy zastosował metodę Butejki by poradzić sobie z astmą i odniósł w tym ogromny sukces, pozostając bez objawów choroby od 1998 roku. W 2002 roku zdobył kwalifikacje jako instruktor metody Butejki pod okiem jej twórcy, samego profesora Butejko. Od tamtego czasu dzieli się tą niezwykłą metodą i pomaga wracać do zdrowia dziesiątkom tysięcy osób dzięki założonej przez siebie klinice Astma Care w Irlandii.  Jego książki „Oxygen Advantage”, „Zamknij usta” oraz „Asthma Free Naturally” są bestsellerami i zostały przetłumaczone na wiele języków.

Zmień swój oddech, a zmieni się wszystko

MailerLite